Rekruttering eller indmeldelse?

Bliver unge rekrutteret, eller vælger de selv at opsøger radikaliserede miljøer og grupper?

Et helt centralt spørgsmål i arbejdet med at støtte radikaliseringstruede unge er spørgsmålet om, hvorvidt unge bliver rekrutteret til eller selv opsøger radikaliserede miljøer og grupper.

Tidligere var der meget fokus på ”eksterne radikalisatorer” altså stærke personligheder, der fascinerede og lokkede de unge gennem en slags hjernevask. Men reelt er der også eksempler på, at unge selv opsøger ekstreme miljøer.

Det er derfor, det er så vigtigt at undersøge, hvorfor det er attraktivt for nogle unge: hvad får en ung ud af, at være i et ekstremt – og måske radikaliseret – miljø?

Det kan i mange tilfælde være almindelige og ”sunde” interesser, der udvikler sig negativt for den enkelte unge. På venstrefløjen kan det være en stærk politisk indignation over nationale eller internationale uretfærdigheder, på højrefløjen kan det være interessen for fodbold og hård rockmusik, for en ung københavnsk muslim kan det være en naturlig interesse for familiens kulturelle baggrund.

Hvis man begyndte at forebygge eller undertrykke alle interesser og behov, der potentielt kan føre til radikalisering, ville man dels kriminalisere en hel del lovlige og sunde aktiviteter, dels ville man praktisk talt gøre det umuligt at være ung.

Pointen i forhold til den tidlige forebyggelse er, at selvom vi faktisk kan sige meget om hvorfor nogle unge bliver tiltrukket af ekstremisme, kan vi ikke forudsige hvem der ender i radikalisering, og hvem der ikke gør det. Men vi kan gøre meget for at holde en god kontakt til unge, der bevæger sig i gråzonen, og arbejde for en inkluderende dialog med dem.

VINK kan anbefale artikle 'Dynamikker i ekstremistiske miljøer'af Manni Crone, og PhD-rapporten 'The attractions of Jihadism' af Ann-Sophie Hemmingsen. Eller Tina Wilchens artikel om radikaliseringsprocessen i modstand mod ungdomshuset.

Du kan også få en ressourceperson ud på din arbejdsplads og holde oplæg om netop dette emne.

Se forslag til oplæg her.

Tilbage